Det pædagogiske, psykologiske behandlingstilbud
Opholdsstedet i Oures behandlingsarbejde hviler på 3 søjler:
1. Søjle: Individuelt tilrettelagt behandlingstilbud på baggrund af kommunens behandlingsplan, i vores miljøterapeutiske ramme.
2. Søjle: Målrettet ernæring og fysisk aktivitet
3. Søjle: Terapi ( adfærdsterapi, samtaleterapi, hypnoterapi ) og jeg - støttende samtaler
Behandlingstilbuddet er at planlægge en speciel, individuelt tilrettelagt omsorg,
pleje og behandling for den unge. Dette gøres ved at skabe en tryg og
forudsigelig hverdag, som giver mulighed for, at den unge
kan arbejde med sin egen udvikling.
En respektfuld, grænse sættende og korrigerende pædagogik er et supplement til den omsorgsgivende dialog.
Konkret betyder det at vi:
•tilrettelægger og gennemfører individuelle udviklingsplaner, der har til formål at støtte den unges personligheds- og identitetsudvikling
•observere og afklare den unges udviklings potientiale og ressourcer.
Eks. er det opgaven at foretage observationer på:
- reaktioner
- samspillet med de voksne på opholdsstedet i Oure,
- gruppen,
- netværket,
- omsorg,
- krav,
- korrektioner ,
- de miljøterapeutiske rammer,
- strukturen
- de jeg – støttende samtaler,
- det adfærdsregulerende
- spejlende miljø.
Samt at arbejde med:
- de unges større tro på eget værd - større selvindsigt, og lære den unge at udnytte egne evner og udviklingsmuligheder
- en personinvolverende og anerkendende pædagogisk indsats i en forudsigelig og tryg struktureret hverdag
- at motiverer de udadreagerende unge ved fysiske aktiviteter
Disse processer tillader den unge at udtrykke sine problemer.
- tilrettelægges så den unge bedre forstår sin egen utilstrækkelighed og regression.
- giver plads til at tolerere/acceptere afvigelser, tab og ensomhed.
- Anerkendelse kaldes på engelsk validation, og andre ord kunnevære bekræftelse, validering, ”gyldiggørelse”. Dette element hører med til et ”helt”miljøterapeutisk tilbud, men vi er klar over, at det er langt fra alle unge, som kan deltage i eller få udbytte af disse processer. Det forudsætter, at den unge har gennemgået enudvikling, der giver vedkommende et højere funktionsniveau, ligesom den unge må have en vis grad af selvindsigt.
Der arbejdes derfor ud fra flere metoder i den miljøterapeutiske Behandling:
- spejlende miljøterapi
- jeg - støttende miljøterapi
- anerkendende tilgang
- adfærdsregulerende tilgang.
Valget mellem disse forskellige behandlingsmæssige tilgange afhænger af, hvor godt vi kender den unge, og hvor den unge er i sin udvikling.
Ved spejling forsøges det gennem sproget, at hjælpe den unge at lære sig
selv bedre at kende ved, at vi sammen med den unge søger at finde meningen i adfærden.
Formålet med den jeg - støttende miljøterapi, er at udvikle jeg -funktioner, som er
nødvendige for at klare sig, fx at udsætte behovstilfredsstillelse dvs. at kunne
udholde ventetid. Jeg - støttende miljøterapi omfatter desuden de daglige rutiner
og programmer samt en støttende fysisk indretning med henblik på at give ro og
stabilitet.